Lietuvių tautos istorija — tai jos amžių kovos už savąją žemę, kultūrą, už gimtąją kalbą. Lietuvos valstybės, apėmusios didelius žemės plotus, klestėjimo periodą XV amžiuje pakeitė žlugimo epocha. Po Liublino unijos lietuviai prarado savo valstybingumą, neteko įtakos istoriniam Europos likimui, pateko lenkų magnatų valdžion.
Bet per visus mėginimus ir sunkumus lietuvių tauta išsaugojo nepaliestą savo aukštą moralinį lygį, neišsemiamą savo dainų, padavimų, pasakų, liaudies kūrybos ir išminties lobyną, perduodamą kartų kartoms. Ir visų pirma mes didžiuojamės dėl to, kad išsaugojome mūsų melodingą ir vaizdingą kalbą, vieną iš seniausių Europoje.
Mūsų kraštas yra istorijos kelių kryžkelėje. Čia, į Nemuno ir Neries pakrantes, traukė savo plėšikiškų žygių metu vokiškieji grobikai, nešdami vargą ir siaubą. Žiauriose grumtynėse su neapkenčiamais priešais lietuviai kariai apvainikavo save nevystančia garbe. Ne vieną kartą jie triuškino plieno šarvais apšarvuotus šunis riterius. Per daugelį amžių suduždavo prie Lietuvos žemių juodoji lavina „Drang nach Osten”[1]. O ten, kur įsigalėdavo teutonai, ne tik išnykdavo visi lietuvių kultūros pėdsakai, bet ir buvo fiziškai išnaikinamos ištisos lietuvių giminės.
Jei blogiausiųjų Teutonų ordino tradicijų paveldėtojai— hitlerinė Vokietija būtų laimėjusi milžiniškoje kovoje, lėmusioje pasaulio likimą, — iš žemės paviršiaus būtų nušluota lietuvių tauta, lygiai taip pat, kaip po vokiečių padu žuvo mūsų kraujo broliai senovės prūsai. Masinės žudynės ir visų gyventojų apiplėšimas, negirdėtas kultūrinių įstaigų naikinimas, metodiškas vokiečių kolonistų Lietuvoje įkurdinimas hitlerinės okupacijos metu buvo tik pirmieji žingsniai, po kurių turėjo sekti dar žvėriškesnis susidorojimas su. lietuvių tauta ir lietuvių kultūra.
Apie juodus debesis iš vakarų dainuojama senoje lietuvių liaudies dainoje. Bet toje pat dainoje yra puikūs pranašavimo žodžiai apie saulę, tekančią iš rytų šalelės.
Perskaitykite įdėmiai metraščių puslapius, ir jūs pamatysite, kad per ištisus amžius mūsų ištikimas draugas ir sąjungininkas kovoje su vokiškaisiais grobikais buvo didžioji rusų tauta. Ties Žalgiriu-Griunvaldu petys į petį su lietuviais kariais Smolensko kareiviai sutriuškino išdidųjį ordiną. Lietuvių ir rusų kalavijai kapojo kryžiuočių ir kalavijuočių nagus eilėje kitų mūšių.
reklama
Kartu su geriausiais rusų tautos sūnumis lietuviai kovojo prieš caro priespaudą. Mūsų atgimstanti kultūra neapsakomai daug skolinga šviesiajam Gerceno ir Dobroliu- bovo, Tolstojaus ir Čechovo, Gorkio ir Majakovskio, Čaikovskio ir Musorgskio genijui.
Nuo didžiosios Spalio revoliucijos dirbtine užtvara mus atitvėrė mūsų tautai svetimi ir priešiški elementai. Bet istoriškai neišvengiamas ir vienintelis teisingas buvo vieningas lietuvių tautos nutarimas grįžti į gimtąją šeimą, įsijungti į Tarybų Sąjungą. 1940 metais mes vėl atgavome amžinuosius saitus su rusų tauta, su kitomis Tarybų krašto tautomis.
Mes radome tarybinę liaudį Spalio revoliucijos ir tarybinių penkmečių pakeistą, geriausias amžių kultūros tradicijas perėmusią, amžinąsias pažangiosios žmonijos svajones apie tautų ir rasių lygybę įgyvendinusią, pažangiosios Lenino—Stalino pasaulėžiūros praturtintą. Mus priėmė kaip saviškius, artimus. Kiekvienam lietuviui ir visai tautai atsivėrė neaprėpiama nacionalinės kūrybos erdvė. Gimtoji kalba mokyklose, savasis menas pirmą kartą liko prieinamas plačiosioms masėms, dar neseniai buvusioms neraštingoms. Visa eilė naujų kultūros įstaigų, apie kurias mes seniau galėjome tiktai svajoti,— Mokslų Akademija, Valstybinė filharmonija, dešimtys naujų teatrų ir klubų, šimtai mokyklų ir gimnazijų kultūrinį Lietuvos gyvenimą padarė nepaprastai turiningą ir turtingą. Niekados dar mūsų rašytojai, dailininkai, kompozitoriai neturėjo tokių neribotų kūrybos galimybių, niekados dar mūsų menui, mūsų kultūrai nebuvo atvira tokia didžiulė daugiamilijoninė tarybinių skaitytojų, tarybinių klausytojų auditorija.
Ši visapusiška kūryba buvo pertraukta juodaisiais hitlerinio siautėjimo metais. Bet mes vėl esame gimtoje, išvaduotoje žemėje. Mūsų tautą nuo neišvengiamos pražūties išgelbėjo pergalingieji Raudonosios Armijos pulkai. Ir dabar nukankintam, nukamuotam kraštui vėl užtekėjo gyvybės ir kūrybos saulė. Mūsų draugystė su didžiąja rusų tauta vėl sutvirtinta ir pažymėta rusų karių, kritusių dėl Vilniaus, Kauno, Klaipėdos išvadavimo, karštu krauju, lietuvių, kovojusių ties Oriolu, Kursku, Neveliu, krauju. Visų lietuvių patriotų galvoje yra tik viena mintis: juo greičiau užgydyti karo padarytas žaizdas, juo greičiau grąžinti j Lietuvos žemę pasaulyje išsklaidytus tėvynainius, atkurti iš pelenų ir griuvėsių mūsų miestus ir kaimus, atstatyti ir įsteigti naujas lietuviškas mokyklas, institutus, parašyti naujas puikias poemas, pjeses, sim- ionijas, [nutapyti] drobes, įamžinti mūsų tautoje brangų Žemaitės, Maironio, mūsų literatūrinės kalbos tėvų Būgos, Jablonskio palikimą. Mes jaučiame, jog neapsakomai daug davė mums tarybinė valdžia. Ir kartu mes negalime užmerkti akių prieš tai, kaip varomas bjaurus griovikų darbas, nukreiptas prieš lietuvių tautą ir jos geriausias tradicijas, išdavikų ir banditų darbas.
Ištikimybę savo žemei, savo protėviams, savo kultūrai visuomet šventai saugojo, negailėdami savo gyvybės, lietuvių tautos sūnus ir dukros. Ilgus amžius garsi lietuvių tautos didvyrė Gražina[2], norėdama atpirkti su vokiečiais grobikais savo likimą susiėjusio savo vyro išdavystę, pati vedė į mūšį lietuvių kariuomenę ir savo jaunos gyvybės kaina iškovojo pergalę.
Nėra vietos mūsų tarpe tiems, kas kelia savo ranką prieš tautą, kas nežmoniškomis piktadarybėmis teršia patį lietuvio vardą.
Daug man teko girdėti apie lietuviškai vokiškus nacionalistus, ir aš turiu prisipažinti, jog lig šiol mano, kaip ir daugelio lietuvių inteligentų, galvoje tiesiog netelpa mintis, kad šie išgamos gali taip žaloti tautos kūną ir daryti tokius negirdėtus žvėriškumus ir [skelbti] piktą neapykantą Tarybų Lietuvai.
Neseniai man teko lankytis vienoje mūsų apskrityje. Aš kalbėjausi su valstiečiais, darbininkais, inteligentais. Aš mačiau pasiaukojantį darbą Tėvynės labui. Dešimtys ir šimtai tūkstančių žmonių, be nusiskundimų ir priekaištų, įveikdami visus atkuriamojo meto sunkumus, negailėdami sveikatos vėl kuria laimę ir džiaugsmą. Išvaduotoje žemėje nuniokotai Lietuvai atkurti dirba valstiečiai ir naujakuriai. Šie nepastebimi „sraigteliai”, kaip neseniai juos pavadino draugas Stalinas, aria ir sėja net ir tada, kai juos iš gyvųjų tarpo plėšia niekšiška bandito ranka, miršta gimtoje žemėje, galvodami apie savo tautą, apie jos šviesią ateitį.
Aš mačiau ir klaidas, neprityrusios rankos daromas, ir piktos valios mūsų tautos nedraugus, kai kur prasiskverbusius į jauną tarybinį aparatą. Visa tai reikia išgyvendinti. Visa tai bus išgyvendinta ir pašalinta.
reklama
Ir kartu visam laikui įsmigo atmintyje moterų ir vaikų ašaros, lietuviškai vokiškų nacionalistų juodųjų darbų pėdsakai, nesuderinami su jokia žmoniška logika.
Bernas, visą gyvenimą sunkiai dirbęs ponams, o dabar iš tarybinės valdžios gavęs žemės sklypą, vargais negalais surinko sėklą ir prakaituodamas apsėjo savo žemelę. Tą pačią naktį pas jį atėjo banditai, sumušė jį, perskrodė pilvą, rieškučiomis prikimšo žemių ir ant lavono paliko pasityčiojimo raštelį: „Tu norėjai žemės — gavai ją”.
Pravažiuojantis milicininkas paklausė valstietį kelio į gretimą kaimą. Už šį „nusikaltimą” naktį banditai nužudė nelaimingąjį artoją, nužudė visą jo šeimą, o mažam kūdikiui nukirto galvą ir numetė ją prie nužudytos motinos kojų.
Banditai kėsinasi prieš senio gyvybę, nes du jo sūnūs tarnauja Raudonojoje Armijoje. Banditai išpjauna visą šeimą, nes šioji šeima pasirašė karo paskolą.
Aš galėčiau tęsti šią fanatiškumo santrauką. Juoda šių žvėrių siela. Net zoologinių nacionalistų vardas jiems per daug maloniai skamba. Tai — žmogžudžiai, banditai, žmogėdros.
Jie save vadina „armija”. Ši „armija” šliaužioja grioviais, apsikabinusi vokiečių ginklais, iš už kampo užpuldinėja nekaltus žmones, žudo moteris, senius ir vaikus.
Dėl ko jie kovoja? Iš jų bjaurių lapelių tykšta nuodingos seilės. Ten nerasi jokios menkiausios, labiausiai iškraipytos, idėjėlės. Jie tik be galo kartoja apie atimtus dvarus ir buožių ūkius. Jų vienintelė mintis pasipelnymas.
Kokią Lietuvą jie nori atkurti? Dvarininkų Lietuvą, plechavičių Lietuvą, iždo vagių ir kyšininkų, lapenų, yčų, norkaičių Lietuvą[3], kurioje Smetona dujų kamerose nuodijo Suvalkijos valstiečius, Varnių ir Bajorų koncentracijos stovyklų Lietuvą, „nepriklausomą Lietuvą”, kurioje hitlerinis pasiuntinys Cechlinas vienu telefono skambučiu nustatinėdavo užsienio ir vidaus politikos kursą, diktuodavo net mūsų kultūros ir literatūros kryptį. Lietuvą, kur krupai, symensai, kriugeriai, tilmansai kaip jiems tinka elgėsi su lietuvių darbo vaisiais tuo metu, kai teismo antstolio iš gimtųjų sodybų išvaryti valstiečiai, ieškodami duonos kąsnio, tūkstančiais plaukė į Argentiną ir Braziliją, kur jų vėl laukė nelinksmas, nesotus gyvenimas. Lietuvą, kurios artojai svetimame krašte likdavo Pabaltijo baronų ir Rytų Prūsijos junkerių vergais. Lietuvą, kurios kariniuose štabuose nuo viršaus iki apačios knibždėte knibždėjo vokiečių šnipai urbonai, katchės, štenceliai, išdavikai kubiliūnai.
Ar šie banditai gali vadintis lietuviais? Kuriais laikais lietuviai darė tokias piktadarystes, keldami ranką prieš savo brolius?
Jų tas pats šūkis, kurį kadaise pagarsino Hitleris ir Gebelsas: mušti, pjauti, karti. Jų net tas pats hitlerinis apdaras — esesininkų kepurės, vokiški mundurai, ant kurių sukrešėjo nekaltai nužudytų Lietuvos žmonių kraujas. Jų etmonai — apdriskę sumuštos vokiečių armijos karininkai, gestapininkai, vokiečių diversantų mokyklų mokiniai. Panerių, Vilijampolės, Kupiškio žudikai.
Ko jie tikisi? Ligi šiol jie vis dar puoselėjo mintį, kad hitlerinė Vokietija kuriuo nors nesuprantamu būdu išeis sausa iš vandens ir hitleriniai bernai, kaip ir piima, gaus iš Berlyno kasų Judo sidabrinius. Nepavyko. Viršum Berlyno iškelta <…> Pergalės vėliava. Tie hitleriniai vadai, kurie dar nepasidarė lavonai, kalėjimuos laukia neišvengiamo rūstaus teismo, o jų pasekėjai ir mciitintiniai savo bjauriu kvėpavimu dar nuodija mūsų daug kentėjusią žemę, žudo, plėšia ir degina.
Argi gali saujelė begėdžių padaužų ir žudikų pasukti atgal istorijos ratą, priversti lietuvių tautą pasukti iš jos laisvai ir vieningai pasirinkto istorinio kelio? Jie kelia ranką prieš visą Tarybų Lietuvą, prieš visą galingąją Tarybų Sąjungą, sutrypusią į dulkes šarvuotą hitlerinę bjaurybę, kuri kadaise atrodė nenugalima. Istorijos sprendimas šiems banditams jau pasirašytas. Jų laukia rūsti teisinga tarybinio įstatymo bausmė. Apie juos su pasibjaurėjimu kalba visi padorūs lietuviai, juos keikia jų pačių motinos, kurios gėdinasi, kad pagimdė tokius išgamas.
Lietuvių tautos garbės ir laimės vardan bjaurius banditus reikia nušluoti nuo žemės paviršiaus, kad daugiau nebūtų liejamas padorių Lietuvos darbo žmonių kraujas. Tegul paskutinį kartą apsigalvoja tie bukapročiai, kuriuos įvėlė į savo tinklą hitleriniai samdiniai, gestapinės pasturlakos. Tų, kurie grįš į ramų darbą ir padarys atgailą, laukia kilniadvasės tautos malonė. O tie, kas pasiliks su banditų atamanais, nepaspruks nuo pelnytos bausmės.
Aš rašau šiuos žodžius kreipdamasis į lietuvius inteligentus. Kiekvienas jų savo akimis turi įsitikinti begaliniu moraliniu juodvarnių, hitlerinių paskutinukų smukimu. Kiekvienas turi pakelti savo balsą, ragindamas piliečius ryžtingai kovai su banditais. Negalima tylėti. Tas, kas dėl savo neapsigalvojimo ar minkštumo rodo bet kokią toleranciją lietuviškai vokiškiems nacionalistams, nenoromis tampa jų talkininku ir pataikautoju. Metas baigti. Laikas nelaukia. Mes skubame greičiau atstatyti ir atkurti savo gimtąją respubliką visame jos grožyje. O dėl to kartą ir visam laikui reikia apvalyti ją nuo žudikų ir žmogėdrų.
“Valstiečių laikraštis”, 1945, liepos 23.
Друзья, сайт находится в состоянии глубокой переделки, поэтому приглашаю Вас вернуться через некоторое время.
Сроки неопределенны, но как только - так сразу.