Smegenų plovimo sistema parengta ir paleista į darbą. Būtent taip būtų galima pavadinti jau kontūrus įgaunančią alkoholio pramonės viešųjų ryšių strategiją, kurios pagrindinis tikslas yra sukelti abejones ir stabdyti Seime registruotas alkoholio kontrolės pataisas. Kadangi nemaža dalis jų paremta daugiau kaip 60 000 piliečių parašų, tai tradicinių pasakų, kad draudimais nieko neišspręsi, nebeužtenka. Komunikacija daug geriau apgalvota, profesionaliai parengta ir galima sakyti, kad jau duoda apčiuopiamų rezultatų.
Vainikuojančia žinute jau šiandien tapo paskelbtas Sveikatos apsaugos ministerijos ir kai kurių prekybos įmonių pasirašytas memorandumas (http://www.lpia.lt/…/Memorandumas-d%C4%97l-alkoholio-priein…), kuriuo pastarosios įsipareigoja tikrinti kiekvieno perkančiojo alkoholį dokumentus ir jo amžių. Tai susilaukė rekordinio viešumo tiek spaudoje, tiek televizijoje (http://www.delfi.lt/…/reikalaus-dokumentu-is-visu-perkanciu…). Ir šį kartą galiu tik apgailestauti, kad Sveikatos apsaugos ministerija taip ir nesuprato, ką pasirašė ir kam tai bus panaudota. Šis memorandumas bus išsiuntinėtas kiekvienam Seimo nariui ir primintas, kai bus svarstomi specializuotų alkoholio parduotuvių ir alkoholio pardavimo amžiaus didinimo klausimai. Įdomu tai, kad memorandumas iš esmės yra niekinis dokumentas, nes už jo nesilaikymą negresia jokia atsakomybė. Tačiau teisių įgyjama nemažai. Memorandume iš karto numatomos galimybės naudotis specialiais logotipais, kuriuose galimai taip pat puikuosis SAM simbolika, o verslas skleis naują reklamą prisidengdamas socialinės atsakomybės skydu. Taip pat labai svarbios ir baigiamosios memorandumo nuostatos, kuriomis SAM įsipareigoja tartis su verslu alkoholio kontrolės klausimais ir atsižvelgti į argumentuotus siūlymus. Taigi, galima tikrai paploti per petį nuolatinę gerą nuotaiką demonstruojančiam L.Vilimui (dar ne taip seniai atstovavusiam alkoholinių gėrimų gamintojus) už meistriškumą ir gebėjimą planuoti smegenų plovimo kampanijas ir viešuosius ryšius.
Įdomu tai, kad įpareigojimas neparduoti alkoholio nepilnamečiams galioja nuo 1995 metų, t.y. jau nuo tų laikų, kai daugelio pasirašiusiųjų dar net nebuvo Lietuvoje. Tačiau iki atsirandant realiai grėsmei, kad alkoholio prekyba bus apribota, „socialiai atsakingas“ verslas nematė reikalo laikytis įstatymo. Ir neaišku, kodėl manoma, kad neįpareigojantis memorandumas veiks geriau, nei įstatymo nuostata. Juo labiau, kad viename iš televizijos reportažų vieno iš prekybos tinklų atstovas komentuodamas jau pasakė, kad jei pasirodys, kad dokumentai nebuvo patikrinti tik kokį vieną kitą kartą ir tas, kuriam jie nebuvo patikrinti neatrodė nepilnametis, tai pardavėjui bus apsiribota įspėjimu.
Niekam nekilo klausimų apie tai, kodėl pardavėjai komunikacijoje nurodys, kad jie yra socialiai atsakingi, nes laikosi LR Alkoholio kontrolės įstatymo. Aš manau, kad jei jie jo nesilaiko, tai jie nėra tiesiog socialiai neatsakingi, jie yra nusikaltėliai. Tik kam tas įdomu. Galų gale, tai tik kalbos, nes už memorandumo nesilaikymą ir jo nuostatų pažeidimus nėra ir negali būti jokios atsakomybės. Ir labai įdomu, kad prekybininkai vaikus pradės „saugoti“ būtent tada, kai baigsis rizikingesnis vasaros periodas, kai vaikai dažniau būna be priežiūros, ir veiksmas prieš pat naują Seimo sesiją. Ir dabar, kai alkoholio pramonės atstovų pageidavimu jau vieną kartą buvo perskaičiuota alkoholio vartojimo statistika, bus tik technikos klausimas, kaip „teisingais skaičiais“ pagrįsti verslo taikomų priemonių „efektyvumą“.
Manau, kad artimiausiu metu sulauksim straipsnelių apie tai, kaip specializuotos parduotuvės sužlugdys parduotuves kaime ir t.t. Ir tai tik pradžia, nes šiuo metu Seimo darbe pertrauka ir realus svarstymas nebevyksta. Galima tik pafantazuoti, kokia kvailinimo kampanija bus išvystyta prasidėjus realiems alkoholio kontrolės priemonių svarstymams Parlamente.
reklama
reklama