Sutikit, kad pavadinimas skamba kaip nevykęs juokelis. Bet dabar mieli tėveliai siūlaus susikaupti. Būtent. Susikaupkit ir labai labai rimtaipaklausykit. Jūsų vaikai ir jų mokytojai Lietuvoje mokomi nuosaikiai žiūrėti į alkoholį. Tai reiškia negalvoti, kad vaikai alkoholio neturi vartoti, o tai,kad jį vartoti reikia saikingai. Pasirodo, kad alkoholio gamintojai ne šiaip „svaipatoja“ viešojoje erdvėje apie tai, kad reikia šviesti vaikus ir jie negers, bet ir realiai imasi veiksmų.
Taigi mielieji, Lietuvos mokyklose, kaip beja ir kitose šalyse, per tarpininkus, tokius kaip Šiuolaikinių didaktikų centras, organizuojamas ir galimai alkoholio pramonės finansuojamas projektas „kalbėkimės“. O už to stovi tokia kompanija, kaip „Pernod Ricard”, kuriai priklauso tokie prekių ženklai, kaip: „Absolut”, „Ballantine’s”, „Chivas Regal”, „Kahlúa”, „Malibu”, „Beefeater”, „Havana Club”, „Jameson”, „Martell”, “Ararat”, „The Glenlivet”, „Jacob’sCreek”, „Mumm”, „Ricard” ir kiti. Tai yra vienas didžiausių pasaulyje alkoholio pramonės gigantų (http://pernod-ricard.lt/).
Panašu, kad viskas sudėliota kaip tikrame detektyve. Pirmiausia alkoholio gamintojai randa veikėjų, kurie žinoma už pinigus imasi įgyvendinti „šventas idėjas“. Lietuvoje tokiu įgyvendintoju tapo Šiuolaikinių didaktikų centras. Kuris žinoma, pagal geriausius skaidrumo standartus, niekam ir nieko nepasakoja apie tikruosius projekto sumanytojus ir rėmėjus. O svetainėje www.kalbekimes.lt nėra jokios informacijos apie tai, kas programą finansuoja, kieno ji sukurta ir kaip ji susijusi su alkoholio gamintojais. Dar daugiau, iš patikimų šaltinių gavome informaciją, kad programos „kalbėkimės“ vykdytojai bandė programą pateikti Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentui, ten net primeluojant, kad Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centras programai pritarė. Tačiau ten sėkmė nesišypsojo. Vis tik atkaklumas nugalėjo ir programa pasiekė mokyklas. Kaip? Neklauskit, nes nežinau. Gal žurnalistai bus išradingesni ir ras.
reklama
Toliau dar įdomiau. Lietuviškas programos puslapis www.kalbekimes.lt pateikia labai mažai informacijos kas yra programos autoriai. Viskas labai gudriai paslėpta - remiamasi dvejomis Švietimo ir mokslo ministerijos ir Jaunimo reikalų departamento programomis. Patys rengėjai pateikia informaciją, jog programa atitinka svarbiausius Nacionalinės alkoholio, tabako ir kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo prevencijos programos uždavinius (nurodo net kuriuos - http://www.kalbekimes.lt/pradzia/apie-programa/programa-kalbekimes). Į visus viešai pateikiamus literatūros sąrašus patenka tik lietuviški dokumentai. Tas labai suklaidina apie tikruosius programos autorius. Pasirodo, yra išorinių faktų, kurie verčia sunerimti. Pirmasis – programos atsiradimą parėmė Absoliuto kompanija, o jos įgyvendinimą remia Europoje ir Lietuvoje – įmonė, kuri užsiima stipraus alkoholio ir vyno gamyklų valdymu visame pasaulyje. Nenuostabu, kad pagrindinis tikslas – ugdytivaikų nuosaikų požiūrį į alkoholį. Jau nekalbant apie kai kurių užsiėmimų turinį, kur yra tiesiogiai paslėpta alkoholio reklama.
Viešieji programos tikslai atrodo nepriekaištingai. Tačiau geriau įsiskaičius į aprašymus, pasimato tikrieji tikslai - vienas jų - priimti "sveiką" ir "nuosaikų" požiūrį į alkoholį (http://www.kalbekimes.lt/pradzia/metodika/metodikos-apzvalga--2, skyrelis Tikslai, 3 eilutė). Apie tai yra ir metodiniame leidinyje.
Čia nesustota. Gerais darbais jau suskubta pasigirti: http://www.bernardinai.lt/straipsnis/2016-02-12-alkoholizmo-prevencija-siuloma-pradeti-nuo-mokyklu/140745. Ir atsitik tu man taip, kad tarp kalbėtojų „lyg netyčia“ pinasi Gediminas Navaitis, kuris trynė kėdes Seime, kai buvos svarstomas prekybos alkoholiu degalinėse klausimas ir kažką neaiškiai „vėlė“ apie tai, kad to daryti nereikia, nes reikia spręsti ne draudimais, ir tuo metu niekas nesurezgė kuo čia dėtas „garsus psichologas – politikas“ ir alkoholio pramonės argumentai. O pasirodo kieno vežime sėdi, to ir giesmę giedi. Juk pinigai nekvepia, ar ne? Ir kai nepapasakoji, kas tavo metodikos užnugaryje, tai ir sąžiningiausią žiniasklaidą ar naivius mokytojus gali apgauti, jiems net nesupratus, jog jais naudojamasi.
Visa tai būtų šakėmis ant vandens rašyta sąmokslo teorija, nes lietuviškame puslapyje, nei normalių nuorodų, nei pavardžių, nei sąsajų. Bet internetas visagalis. Estiškoje to paties projekto svetainėje surašyta viskas. Ir tai, kad projektą finansuoja jau minėtas alkoholio gigantas, ir pavadinimas net neslepia tikrųjų tikslų, ir vertime į rusų kalbą vadinasi „Pakalbėkime apie alkoholį“. Šis pavadinimas Lietuvoje matyt labai apdairiai buvo perdirbtas, kad niekam nesukeltų įtarimų. Bernardinuose išspausdintame straipsnyje teigiama, kad Lietuvoje seminaruose 2015-aisias dalyvavo ir metodą praktiškai išmėgino daugiau nei trys šimtai Lietuvos pedagogų bei su vaikais dirbančių specialistų. Programos veiklos buvo išbandytos su beveik 7000 moksleivių. Kaip jums Absoliuto degtinės gamintojų metodikos diegimo mąstai Lietuvoje? Nedaro įspūdžio? Man daro.
reklama
Ir atsitik tu man taip, kad tas pats Šiuolaikinių didaktikų centras „lyg netyčia“ prikišo nagus ir prie Vyriausybėje cirkuliuojančio jau kitos pramonės, tabako giganto Philip Morris remiamos projekto „Lietuva be šešėlio“ (kurio svetainėje nuorodos į Philip Morris paramą taip pat apdairiai dingo) sukurpto „šedevro“, t.y. alkoholio vartojimo mažinimo priemonių plano, kuriame aukštinami Lietuvos laisvosios rinkos instituto nusišnekėjimai, menkinamos Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijos, siūlomos ir kaip prioritetai įvardinamos visos įmanomos neefektyvios priemonės ir net nemanoma pasitelkti nė vienos tikrai ekspertinės organizacijos. Labai apdairu. Ir projekte „pakalbėkim“, ir „Lietuva be šešėlio“, sąsajos su tabako ar alkoholio pramone labai kruopščiai nutylimos.
Labai įdomu, kad apie šį „Lietuva be šešėlio“ projektą savo nuomonę išreiškė Nacionalinė sveikatos taryba, Pasaulio sveikatos organizacijos biuras Lietuvoje ir Nacionalinė tabako ir alkoholio kontrolės koalicija. Raštas buvo išsiųstas į Vyriausybę ir kitas institucijas, bet per porą mėnesių, net nesureaguota. Ir teisingai, kam čia reaguoti į tokias organizacijas, kaip Nacionalinė sveikatos taryba, jei su Vyriausybės kancleriu tiesiogiai pabendrauja „Lietuva be šešėlio“ vadovas, kuris tiesiogiai susitikinėja ir siuntinėja savo rekomendacijas.
„Lietuva be šešėlio“ parengtu planu besidangstantys „berniukai su kostiumais“ jau varsto kiek mažiau sritį žinančių NVO duris ir ragina prisijungti prie siūlymų, aiškindami, kad planas jau turi Premjero palaikymą. VAU, taip sakant. Jei Premjeras čia niekuo dėtas, tai manau turėtų pasidomėti, tais, kurie dangstosi jo vardu. O jei tai tiesa, tai... Dar daugiau, „berniukai“ teigia kalbinamoms organizacijoms, kad tam priemonių planui neabejotinai bus skirtas naujojo sveikatingumo fondo finansavimas, nes jį palaikys vėl tas pats paminėtas politikas. Tokius atveju tai yra arba manipuliacijos, arba ....
Labai simptomiška, kad visi tie povandeniniai upeliukai srovena būtent tada, kai Vyriausybėje iš tiesų rengiamas alkoholio vartojimo mažinimo priemonių planas ir dar nėra paskirstyti minėto fondo pinigai.
Jei manote, kad toks „bespredielas“ Lietuvoje, kai alkoholio gamintojai plauna smegenis mūsų vaikams ir pedagogams yra visiškai normalu, tai Lietuvoje yra tikrai kaip tame taikliame Andriaus Tapino posakyje: “Kai skęsti pelkėje, mėšlo kruša – nebesvarbu“.
Lietuvoje jau yra buvęs panašus precedentas, kai Philip Morris, radęs vykdytojų tuometiniame „Pilietinių iniciatyvų centre“, skyrė milijonus „jaunimo žalingų įpročių prevencijos“ projektui „Aš galiu“ (http://kauno.diena.lt/dienrastis/kita/apgaulinga-tabako-gamintoju-parama-22418). O tuo pat metu „kniso“ smegenis politikams apie tai, kad šie nesiimtų efektyvių tabako kontrolės priemonių, kurios vis tik buvo priimtos ir duoda rezultatų. Dabar identiška situacija vystosi su alkoholio gamintojais.
Manau, kad šita „velniava“ turi būti nedelsiant nutraukta, nes geriančių vaikų Lietuvoje ir be Absoliuto mokymų užtenka, o apie tokius mokymus garantuotai nežino nė vienas tėvas. Todėl mielus tėvelius siūlau taip pat pasidomėti, kas ir kaip mokina jų vaikus, ir vieną kartą užbaigti šitas partizaninio lobizmo ir įtakos formavimo praktikas.
Друзья, сайт находится в состоянии глубокой переделки, поэтому приглашаю Вас вернуться через некоторое время.
Сроки неопределенны, но как только - так сразу.